Plagiaat opsporing in het nieuws

Vandaag in de Volkskrant een artikel, oorspronkelijk uit de New York Times over de strijd tegen fraude in het onderwijs. Het gaat hierbij met name om (high tech) afkijken (met camera-pen foto’s van beeldscherm maken voor anderen die later hetzelfde examen moeten doen) maar ook om plagiaat. Twee weken geleden in The Guardian een artikel met dezelfde strekking.  Het wordt vaker genoemd: de jongeren die zijn opgegroeid met internet weten niet beter dan dat knippen en plakken gewoon mag. De anti-plagiaatdiensten florereren, ook in Nederland. Turnitin en Safe-asiggn kom je nogal eens tegen. Van detectie-software gaat absoluut een preventieve werking uit. Er zijn ook nadelen. Ze zullen ongetwijfeld plagiaat onderscheppen maar ze doorzoeken lang niet alle wetenschappelijke artikelen. Bovendien worden ook juist geciteerde bronnen in deze software vaak aangewezen als plagiaat. Zonder goede voorlichting over wat geoorloofd hergebruik van informatie is (toch de basis van de wetenschap) komen we niet verder. Er zal veel meer aandacht moeten komen voor cursussen over plagiaat. Bibliotheken kunnen daar een belangrijke rol in spelen. Er zijn goede cursussen op internet te vinden; een aantal daarvan hebben wij gebundeld in onze Toolbox Informatievaardigheid: http://www.bibliotheek.leidenuniv.nl/hulp/toolbox/verwerken-verwijzen.html.
Daarnaast werken we aan de afronding van een plagiaat-quiz, die in groepen met behulp van stemkastjes of stemkaarten gespeeld kan worden.

Be Sociable, Share!

2 thoughts on “Plagiaat opsporing in het nieuws

  1. Plagiaat in teksten is een kant van het probleem, plagiaat in sourcecode bij programmeeropdrachten is nog moeilijker te detecteren. Er zwerven op internetforums zo veel codevoorbeelden rond dat ik bijna geen student ken die nog zelf echt programmeert. 90% knipt en plakt dat het een lieve lust is. Helaas kunnen tools als Safe Assign sourcecodefiles niet goed verwerken, dus moet je op je ervaring en je gevoel werken.

Leave a Reply