Uit de schaduw bij Google

Sinds vorige week is ook in Nederland de nieuwe interface van Google beschikbaar. Wat direct opvalt is dat het logo van Google veranderd is: geen schaduwen meer, maar heldere letters. Mooi, maar qua zoeken hebben we daar natuurlijk niks aan. Nee, de verbetering zit hem in de linkerkolom. Daar stond de laatste maanden al een rijtje filtermogelijkheden, die nu met frisse ikoontjes in beeld komen (onder het kopje "Meer" rolt dat menu uit). Zoekacties kunnen op verschillende manieren worden ingeperkt, vergelijkbaar met de "oude" filters die nog steeds bovenaan in het scherm staan. Opvallend is de ranking. Wanneer je op naam zoekt (natuurlijk je eigen naam) dan zie je direct alles waar je op het sociale web actief bent. Weblog, Linkedin, Hyves, alles komt langs. Mijn weblog staat als eerste genoemd, met daaronder de post die het meeste is aangeklikt. De link naar de Universiteitsbibliotheek Leiden staat pas op de 7e plaats. Zelfs Twitter staat hoger gerangschikt. Zou dat komen doordat Google sinds kort de laadsnelheid van websites in de ranking meerekent? Op het EMTACL10 congres hoorde ik dat de eerste 10 resultaten in Google feitelijk je persoonlijke homepage vormen. Een beetje trage website van je werkgever en je bent het haasje!

Naast het uitrolmenu waarin je kunt filteren op verschillende publicatievormen is er ook een menu beschikbaar waarmee je oa op de nieuwste bijdragen kunt filteren. In dit uitrolmenu (Meer opties) zit ook Wonderwheel verstopt. Het wonderwheel is een grafische weergave van de resultaten, een heel klein beetje vergelijkbaar met Aquabrowser.

Aan Google Scholar zijn deze vernieuwingen voorbij gegaan. Wel is er sinds deze week een mogelijkheid om je via mail te laten attenderen op nieuwe resultaten van je zoekactie. Handig, alerts op Scholar. Ik ga er meteen mee aan de slag!

 

Be Sociable, Share!

Leave a Reply