EMTACL10, dag 2: de draagbare bibliotheek

Dit is het tweede deel van mijn verslag van EMTACL10, dag 2. Ik volgde een groot aantal presentaties over de mobiele bibliotheek. Het onderwerp werd vanuit verschillende kanten belicht.

1. Applicaties voor de mobiele telefoon (of liever het apparaat waar je ook nog mee kunt telefoneren). Graham McCarthy van Ryerson Library in Toronto vertelde over zijn project waarin studentgerichte mobiele applicaties worden gemaakt. Ze hebben studenten gevraagd wat zij op de mobiele telefoon willen:
– reserveren van werkplekken in de biblioheek en elders
– openingstijden van de bibliotheek én lesroosters
– reserveren en verlengen
– snel zoeken naar boeken en artikelen
– nieuws volgen
Wat ik leuk vond is dat ze ook inderdaad artikelen kunnen zoeken: de belangrijkste databases met een mobiele interface zijn gekoppeld. Studenten maken geen onderscheid tussen diensten van de bibliotheek of andere onderdelen van de universiteit; de wens voor mobiele roosters is heel logsich, alleen niet door de bibliotheek te verwezenlijken. McCarthy en zijn team zijn nu overigens bezig om voor de hele universiteit mobiele diensten te ontwikkelen. Enkele tips: het moet snel en eenvoudig zijn; maak grote knoppen, geschikt voor alle maten vingers; maak webpages, geschikt voor meerdere mobiele platforms.

2. Mobiele informatievaardigheidscursus. Hassan Sheikh van de Open University. De bibliotheek van de Open University (UK) bedient studenten over het hele land. Ruim 80% van het materiaal wodt digitaal aangeboden.  De bestaande online tutorial Safari is omgewerkt naar een mobiele applicatie. Het aardige is dat het hiervoor herschreven moest worden, en vooral ingekort: 5 pagina’s per onderwerp en 90 woorden per pagina. Daardoor is de module veel meer to the point geworden. 

3. Gebruik van mobile tags (QR codes) (lees Pascal Braak over QR codes) om ín de bibliotheek klanten naar mobiele informatie te leiden. Dit wordt gedaan in de bibliotheek van de University of Huddersfield. Andrew Walsh vertelde er enthousiast over. De klant moet een programmaatje downloaden op zijn telefoon; door de tag (een vierkante zebracode) de fotograferen of met de moderne telefoons het screen erboven te houden (scannen), brengt de tag je naar de informatie op internet. Huddersfield heeft alle catalogus records van een tag voorzien, zodat klanten de informatie eenvoudig in hun mobile kunnen opslaan. Ook zijn er tags geplakt in tijdschriftenrekken, waar de gedrukte versies zijn vervangen door digitale. De tag brengt je bij het e-journal. Ook worden tags toegevoegd aan handouts, zodat men later meer informatie over een onderwerp kan opzoeken. In de studiezalen zitten tags die de contactgegevens van de vakreferent linken. Kortom: de hele bibliotheek van Huddersfield wordt getagd! De presentatie staat in het repositorium van de universiteit.

4. Ebooks en ebook-readers. De presentaties die hierover gegeven werden vond ik erg tegenvallen. Ik noteerde uiteindelijk alleen dat geen van de readers pdf aankan (is dat écht zo?) waardoor artikelen niet op de readers te lezen zijn. Ver dit onderwerp heeft Pascal Braak van de bibliotheek van de UvA een interessante blog geschreven. 

 

 

 

 

Be Sociable, Share!

Leave a Reply