Te druk om kritisch te denken?

Michael Eisenberg is terug op het toneel. Eisenberg is de grondlegger van de Big6, een veelgebruikte benadering van informatievaardigheid. Deze methode wordt in Amerika veel gebruikt, met name in het voortgezet onderwijs. 

Tegenwoordig onderzoekt Eisenberg met een team van de University of Washington de informatievaardigheid van beginnende studenten. Het betreft een onderzoek onder ruim 2300 studenten van diverse universiteiten en colleges, waaronder Harvard. Het onderzoek leverde in december een interessant rapport op, waarin een aantal conclusies staan waar we in onze cursussen rekening mee zouden kunnen houden. Ze blijken studenten teveel terug te vallen op bekende bronnen, veelal aangereikt door docenten. Ook hebben ze het te druk, waardoor ze hun searches pas op het laatste nippertje doen. Een bezoekje aan de bibliotheek(site) zit er dan niet meer in. Tijd om kritisch na te denken hebben ze ook niet meer. Er wordt niet meer van de gebaande paden geweken, nieuwe inzichten worden zeldzaam. Google en Wikipedia zijn de norm. Genoeg te doen dus!

Het project van Eisenberg heeft een interessante website en daarnaast ook enkele korte filmpjes op Youtube. Verder verscheen er eerder deze week een lezenswaardig interview met Eisenberg.   

Waar ik erg enthousiast over ben is het feit dat dit onderzoek inmiddels ook een artikel in The Chronicle of Higher Education én in Educause Quarterly heeft opgeleverd. Het wordt tijd dat in Nederlandse onderwijstijdschriften en op onderwijscongressen dit onderwerp aan bod komt; zoals ik al eerder op dit weblog schreef preken we teveel voor eigen parochie.

Be Sociable, Share!

Leave a Reply