Leerlingen en leraren niet kritisch met Google

Soms is een nieuwbericht een bevestiging van iets dat je al lang wist. Gisteren had ik dat gevoel bij het zien van een RTL4-nieuwsitem over het promotie-onderzoek van onderwijskundige Amber Walraven. Op vrijdag 19 december as. verdedigt zij aan de Open Universiteit haar proefschrift Becoming a critical researcher. Effects of instruction to foster transfer. Het is goed dat voor dit onderwerp nu media-aandacht is, want zorgwekkend zijn de resultaten van het onderzoek zeker.

Leerlingen blijken na een Google-search vooral te selecteren op Nederlandse informatie, snelle antwoorden, leuke sites en sites met plaatjes. Soms beoordelen ze de betrouwbaarheid van informatie, maar dan uitsluitend op grond van de titel of de samenvatting. Er wordt heel wat lukraak geknipt en geplakt!

Volgens Walraven kunnen ook leraren niet goed met informatie omgaan. “Docenten vertonen precies hetzelfde gedrag wanneer zij iets opzoeken dat buiten hun vakgebied valt. Dan kunnen ook zij betrouwbare pagina’s niet goed onderscheiden van onbetrouwbare. Soms slaan ze bepaalde sites over omdat daar te veel plaatjes op staan”, aldus Walraven in BN/De Stem.

Er is ook hoop: de door Walraven ontwikkelde lesmethode blijkt effect te hebben; de scholieren zijn veel kritischer geworden. Wat ik mooi vind is dat de lessen niet door de bibliotheek en als speciaal vak gegeven worden, maar dat leraren ze integreren in hun lessen. Leerlingen moeten in werkstukken verantwoordling afleggen over de gebruikte sites, en ook aangeven op grond waarvan ze de sites hebben uitgekozen. Ik pleit hier al lang voor: informatievaardigheid moet in elke vezel van het onderwijs doordringen en niet een kunstje van de bibliotheek zijn. Het onderwerp zou verplicht in de curricula van lerarenopleidingen moeten worden opgenomen.Bij de vormgeving en uitvoering daarvan willen bibliotheken graag helpen!

RTL4 nieuwsuitzending kijk naar bericht: Scholieren checkten slecht

Persbericht Open Universiteit

Bericht NRC

 

Be Sociable, Share!

One thought on “Leerlingen en leraren niet kritisch met Google

  1. Ik sta zelf niet te kijken van vwo’ers die knippen en plakken. Is de oudste weg naar Rome.

    Scholieren willen zet es em van school af, dus passen ze daar hun leerhouding op aan. Kritisch nadenken leer je pas later, als ze zelf een bewuste keuze maken om iets te gaan studeren.

    Ik denk dan ook dat dat de aangewezen plek is om informatievaardigheden aan te leren: op de hogescholen en universiteiten.

Leave a Reply